روايات كاملة

رواية من حفرة حفرة لأخيه وقع فيها

جميع الحقوق محفوظة للكاتبة أية علي

رواية من حفرة حفرة لأخيه وقع فيها للكاتبة أية علي

رواية جديدة وأول رواية ليا وياااارب تعجبكم
من حفرة حفرة لأخيه وقع فيها
نتعرف على أبطال روايتنا الأول
“هنا “تدرس بالثانوية العامة وفي آخر سنة فيها تالتة عندها 18سنة
“محمود “اخوها الكبير والوحيد وهو الأخ والأب والسند ليها وكل حاجة في الدنيا يكبر عنها بأربع سنين وعمره 22سنة ويدرس في كلية الطب البشري ومتفوق للغاية وحلمه يكون دكتور مشهور ومتفوق
“والدهم الحاج عبد الفتاح شيخ وإمام جامع بلدهم رجل محترم وعارف ربنا ومربي ولاده عالتربية الصحيحة والإيمان والتقوي
“فاطمة” أم محمود والدتهم كانت ربة منزل وست محترمة وبنت أصول
كانت أسرة بسيطة متوسطة الحال تعيش في بلد من الأرياف ولكن كانوا محبوبين من جميع الناس يتصفون بكرم أخلاقهم وتواضعهم ودينهم واحترامهم الزيادة وأصلهم الكويس
باقي الشخصيات بقي هنعرفها في روايتنا سواء
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في صباح يوم جميل والشمس طالعة فيه والجو جميل ورايق 🌻🌻🌻🌻🌻☀️⁩⁦☀️⁩⁦☀️⁩⁦☀️⁩⁦☀️⁩⁦عالصبح كانت الحاجة فاطمة تجهز الفطار وتنادي علي ولادها يصحو من النوم محمود كان صاحي طول الليل يذاكر وراه مذاكرة كتيير فصل يذاكر وصلي الفجر مع باباه الحاج عبد الفتاح في الجامع وجه نام ساعة وصحي علشان يكون فايق لكليته ومحضراته هو منتهي النشاط والحيوية فقال بهزار أنا صاحي ياحاجة ماتتعبيش نفسك روحي صحي البت الكسولة دي اللي نايمة لحد دلوقتي قصده علي هنا أخته الصغيرة قالتلو إيدي مش فاضية يابني الله يخليك وهي متعبة وبتغلبني علي مابتصحي روح صحيها أكون جهزت الفطار علشان تفطروا وتنزلوا علي كليتك ومدرستها قالها أنتي بتدبسيني بقي أمري لله بس ماتزعليش مني لو غلبتني ضحكت وقالتلو طب روح ياخفيف عالصبح دخل يصحيها قومي يابت أنتي لسه نايمة لحد دلوقتي الناموسية كحلي هي بصوت نايم وفتحت عنيها لا يارخم بمبي سيبني أنام وامشي يلا قالها قومي أنتي ناسية إنك عندك مدرسة وهتفطري وتلبسي قومي ياكسالية طبعا كل ده هزار وضحك وبيتراخم عليها كعادته قالتله اطلع بره وحدفت المهدى في وشه واديرت نامت طلع وقالها ماشي واتفاجئت بعدها بكوباية مائة ساقعة تلج نازلة علي وشها قامت مخدودة قالها هو ده اللي ينفع معاكي تحدفي المخدة في وش أخوكي الكبير ياقليلة الأدب قالتلو بس بقي قلقئت نومي كنت نايمة حرام عليك طلعت واتوضت وصلت وبحلوتها وصباحها الجميل صباح العسل يابابا ياحبيبي صباح العسل ياماما وهما صباح العسل يابنتي وفطروا علي خير وكل واحد منهم راح يشوف حاله ومصلحته

هنا فتاة جميلة جدا ورقيقة وتتصف بكل المواصفات الجميلة والأخلاق الفاضلة والعالية ومع ذلك برده ماكامل إلا” سيدنا محمد عليه أفضل الصلاة والسلام”لكن مميزاتها أكثر وأهم من عيوبها بكتيييير وكانت هذه العيوب لاتذكر بشئ كانت محبوبة جدا من كل اللي يعرفها ويختلط بها من صحابها بنات جيرانها أهلها كل من يعرفها مدرسينها كانت تدرس في الثانوية العامة للبنات وكانت أمنية حياتها تتخرج وتجيب مجموع تربية أداب إنجليزي “إنجلش “لأنها كانت تهوي هذه المادةمن اول مااخدتها من المرحلة إلابتدائية وهي ممتازة فيها وتنجح فيها بإمتياز أكتر من كل المواد وتترجم أي كلمة للعربية وكانت دائما تسعي لحلمها ده كانت تتمني أن تكون ميس زي اللي بيدرسولها كده وكانت حالة نادرة بين كل صحباتها البنات كانوا هما منهم اللي تحب تهتم بنفسها وشكلها ومظهرهاوالميكيب ومنهم اللي تعيش قصص حب غرامية ومنهم اللي واللي وهي كانت ولاتهتم بذلك بالعكس كانت لاتحب الميكيب لانها جميلة أساسا من غيره في غنى عنه جمالها بطبيعة ربنا وكانت لاتهوي قصص الحب الغرامية بالرغم من كان كل اللي يشوفها يعاكسها ويحاول التقرب منها لكنها كانت ترفض ولاتنتبه لذلك وكانت تصلي الوقت بوقته وكانت منتهي الإيمان والتقوى لدرجة دفعت صحابها ينقلبوا عليها من أحبابها وصحابها إلي أعدائها وكانوا يحاولون بأي شكل وأي طريقة أنهم يحولونها مثلهم ولكن كانت لاتقبل بأي شئ كانت أه تحبهم وتعزهم معزة الاخوات أكتر من الصحاب لكن لها شخصيتها وإرادتها وحلمها وثقة أهلها الزيادة فيها ونفسها تحقق كل أحلامها وتفرحهم بيها لأنها كانت البنت الوحيدة لهم ودلوعة البيت أخوها وأمها وأبوها فكانت كل تفكيرها فيهم وفي حبهم ليها ودائما عاوزة تشرفهم ولاتخذلهم أبدا حتي لو بأبسط شئ وفي يوم خلصت يومها الدراسي وخرجت من المدرسة وهي ماشية مع صحابها كل واحدة منهم سابتها تمشي لوحدها بحجة اللي هتروح تجيب طلبات واللي هتروح تزور اقاريبها هما كانوا بنتين صحابها أعز اتنين ليها هبة وهدي وهنا بكل صدق وأمان طب ياقلبي أنتي وهي سلام أشوفكم بكرة بقي خلو بالكم من نفسكم لاتعلم ماسيحدث
ياترا ايه هيحصل
نكمل الحلقة الجاية يارب تكون عجبتكم الحلقة
بقلم الكاتبة أية علي

 

تقييم المستخدمون: 4.76 ( 7 أصوات)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21الصفحة التالية
الوسوم

رأيك يهمنا

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock