روايات كاملة

روايه حكاية أرمله عانس مطلقة

جميع الحقوق محفوظة للكاتبة داليا علي

روايه حكاية أرمله عانس مطلقه للكاتبة داليا علي

 

رواية حكاية أرمله:
الفصل الأول:
تأليف داليا علي:
في بيت في محافظة القاهرة عزاء كبييير
ناس كتيييير زعلانة وناس فرحانة

وسط العزاء ناس بتبصلها وهي منهارة من العياط حاطه بنتها في حضنها حاسه إنى قلبها مش قادر يستحمل صدمات اكتر من كده ابوها وبعد ابوها بشهرين جوزها ابو بنتها وجع بيتكرر نفسها تصرررخ وتقول اه والف اه اصعب حاجه الفراق وخصوصا لو فراق مش بأيدينا أمها بتحضنها وبتهديها وهي في عالم تاني معقول مش هشوفه تاني اااه والف اه وبنتي خلاص بقيت يتيمه اللهم لا اعتراض

ست واحد لا حول ولاقوة الا باالله اميره هتجنن الله يكون في عونها

ست 2 يااختي اهي كلها كام شهر وتتجوز

ست1 ياشيخه حرم عليكي سبيها بالي هي في واصلا لو اتجوزت حقها دي عيله لا راحت ولاجات

ست 2ولزومه أي التمثيل الي عامله ده
عدي 10ايام انتهت مراسم العزاء اميره قاعده في اوضتها وحاضنه بنتها مكه فجاءه الباب خبط جاااامد اتفزعت اميره قامت تجري فتحت الباب

اميره مين

انا الحاج ابراهيم صاحب العماره ياست هانم

اميره فتحت خير ياعم ابراهيم

الحاج ابراهيم أنا عايز اتلكم معاكي ياست هانم

أميره معلش مقدرش اقولك اتفضل لان لوحدي بس اتكلم انا سمعاك

الحاج ابراهيم حضرتك لازم تفضي الشقه ع اول الشهر عشان عندي مشتري جاهز وعايز ينقل ع طول

اميره بصدمه نعم انت بتقول ايه دي شقتي وشقه بنتي محمد الله يرحمه اشتراها منك تمليك

الحاج ابراهيم ايوة عارف بس اهل جوزك يابنتي جوم بعولي الشقه

اميره نعم وبااي حق يبعوها دي حقي انا وبنتي اليتيمه

الحاج ابراهيم الله واعلم يابنتي بس جبولي عقد مسجل انى الشقه بااسمهم وباعو وانا اشتريت وماليش دعوة بمشاكلكم اول الشهر تلمي حجتك يابنتي وتتكلي ع الله

اميره هتموت من الصدمه والقهر عقد ايه وازاي الشقه تتباع وبأي حق يبعوها مش كفايه الي كانو بيعملو وجوزها عايش وهي كانت مستحمله لبست هدومها ونزلت تجري زي المجنونه عدي وقت بسيط ووصلت بيت كبير رنت الجرس فتحتلها خدمه دخلت ع جوه

يامنال يامنال

خرجت ست في منتصف الاربعين صوتك ميعلاش يابتاعه انتي

اميره ازاي الشقه اتبعت

منال ههههههههه اه انتي جايه عشان كده
حضرت ع الصوت ست تانيه في اول الاربعين بتزعقي ليه يامنال

منال البتاعه دي جايه تزعق لنا في بيتنا

اميره انتم ايه معندكوش قلب تبيعو شقه بنت اخوكم وازاي بعتوها

انا اقولك بعناها ازاي

انتبهت اميره لصوت لقيته اخو محمد جوزها راجل معندوش لا قلب ولا ضمير ولادم

اميرة تمسكت اعصابها ازاي

محمود اخويا محمد كان بايع الشقه ليا وانا بعتها بس كده

اميرره محصلش

محمود لا يامدام حصل اخويا بقي مقلقيش دي مش مشكلتي انا معايا ورق

اتجمعت الدموع في عنيها طب سبكم مني انا البنت اليتيمه دي اربيها ازاي ده حقها

محمود… ده حقي بيع وشراء ومخدتش حق حد

منال كفايه كنتي قالبه اخونا علينا وكنتي قطعنا من بعض انتي اتجوزتي محمد وهو كان بيبقي في شغله وانتي كنتي ديره ع حل شعرك

اميره.. انا

هبه ايواه انتي وهوكان شكك فيكي بس سكت عشان البنت

اميره خدت بنتها حسبي الله ونعمه والوكيل ربنا ينتقم منكم يااكله مال اليتيم

مشيت اميره حزينه مش عارفه تعمل ايه راحت لامها وقعدت تبكي بحرقه

ام اميره اهدي يابنتي

اميره قصيت عليها ماحدث

ام اميره حسبي الله ونعمه والوكيل

اميره انا متاكده ان محمد مبعلهومش الشقه

ام اميره وحتي لو بعها تجي ايه في كل الي عندهم كان هيحصل ايه لو سبوها لبنت اخوهم اليتيمه

اميره همووووت ياماما مقهورة هو مات ولسه دمه مبردش هما ع طول يعمله كده هو انا عملتلهم ايه بس انا متاكده ان محمد مبعلهومش الشقه مستحيل محمد يعمل كده اكيد تزوير انا هوكل محامي

ام اميره بصي يابنتي احنا غلابه مش قدهم دي ناس وصله ويعرفو ناس كبار في البلد مش خدو الشقه خاليهم يخدوها خاليهم يشبعو ويملو بطنهم من مال اليتيمه الي نايمه دي وانتي لمي حجتك وتعالي اقعدي معايا هنا ورزقنا ع الله

اميره يعني هسيب حقي

ام اميره خدي حقك بحق الله يابنتي ربنا أقوي منهم ولا انتي مش عايزه تجي تقعدي معايا عشان شقتي اوضه وصاله

اميره اوعي تقولي كده ياامي دي الي اتربيت فيها وعشت فيها هلم حجتي وهجي اميره لسه هتمشي

ام اميره.. اميره

اميره نعم ياامي

ام ميره اوعي تزعلي مننا يابنتي احنا كان قصدنا انا وابوكي نسترك

اميره بدموع الي حصل حصل ومفيش حاجه انا مسمحه ياامي

ام اميره من قلبك

اميره ايواه من قلبي ده نصيبي وحصل الي ربنا كتبهولي مشيت اميره وصلت شقتها قعدت تبص لشقه ولزكريتها حزن مالي قلبها زكريات كتيرررر اوووي نفسها تنسي هي سامحت بس سامحت عشان تعرف تعيش سامحت عشان مفيش حاجه هتتغير الي حصل حصل

فلاش باك..
من خمس سنين
اميره بنت حبيبه ابوها وامها جميله اهلها ناس ع قد حالهم بس ولدها مش مخليها محتاجه حاجه هي بنتهم الوحيده نجت اميره في الثانويه العامه بجموع كبيررررر وجابت كليه اعلام فرحت جدااا وجريت ع بيت ولدها تفرحهم لقيت ناس في البيت
ابو اميره جيتي يامرمر تعالي اقعدي معانا
اميره قعدت كلهم بيبصولها محمد اول مشفها صمم ع جوزه منها مشيو

اميره بابا انا جبت مجموع كليه اعلام

ابو اميره كفايه علام لحد كده يابنتي انا خلاص اتفقت مع الناس اول الشهر هجوزك

اميره جواز؟ نعم وناس مين تقصد الي كانو قاعدين دول؟؟

ابو اميره ايوه

اميره ورامي يابابا

ام اميره رامي أي ده قدمه سنين ولسه جيش وكليه دول ناس اغنيه يابنتي

اميره ياسلام انتم هتبعوني

ابو اميره مش بيع ده احنا هنخليكي تبعدي عن الفقر وقرفه كفايه الي عشنا يابنتي
استاذ محمد قالي عندك عروسه قالتله بنتي وكنت بدعي تعجبيه بس لما شافك وفق لما خدني ع جمب وطلب الفرح اول الشهر شقه لوكس جهازه من كل حاجه هيخدك بشنطه هدومك

اميره قوله كده انتم بتبعوني بقي وبعدين ده شكله كبير وانا بحب رامي

ابو اميره ضربها بالقلم اخرسي اوعي تجيبي سرته تاني فقر تاني لا وانا مش هخليكي تقعدي تستني واحد سنين لحد متعنسي

اميره طب انا كده كده بتعلم وحبسه دموعها

ابو اميره مفيش تعليم تاني وانا ياست اميره مش ببيعك بس عايز مصلحتك وهو مش كبير ولا حاجه 38سنه

اميره صرخت 38مش كبير

ابو اميره الراجل ميعبوش حاجه انتهي الكلام ورامي ده تنسي ومفيش علام تاني

ام اميره اسمعي كلام ابوكي البنت ملهاش لا بيت جوزها ولاعلام ولانيله

اميره كلمت رامي وحكيتله رامي قالها انا مش هينفع اجي لولدك وانتي اتصرفي لازم تمنعي الجوزه دي بااي شكل من الاشكال
اميره حولت كتيررررر بس ابوها كان مصمم وامها معه عدي شهر وجيه معاد الفرح محمد بعد مكان مفهم ابو اميره هو واهله انه عامل فرح اتفجئو ان جيه هو واهله روحو لاميره الكوفير بعد مكتبو الكتاب اميره كانت جميله وفستانها جميل اخوات محمد هبه ومنال اديقو لما شافوها خصوصا انهم فاتهم قطر الجوز زي مبيقولو
محمد فرح بااميره جدااا اميره حزينه مش مرتاحه فجاءه محمد اتجاه نحيه عماره كبيره ووقف العربيه

ابو اميره نزل فين الفرح يابني

محمود اخو محمد فرح ايه ياحاج اخويا متجوز قبل كده وطلق مرتين الناس هتضحك علينا هو كل يوم فرح

ابو اميره بس انتم مفهمتونيش كده
محمد احنا هنفرح سوا ياحاج متقلقيش

اميره نزلت دموعها وبصت لابوها وامها بصه صعبه جداااااااا معناها كملو بيع فيا

ابو اميره لا كنت لازم تفهمنا متخدعناش بنتي هترجع معايا

اميره لا مش هرجع يابابا مش انت من البديه وفقت خلاص وانا اتبعت وخلص الموضوع

محمد ياحاج متخدهاش كده حققك عليا وانا هفرحها احسن من مليون فرح اهل اميره مشييو

في بيت اهل اميره
ام اميره خدعونا وبنتنا ام 18سنه متعملهاش فرح ولا فرحت
ابو اميره بحزن المشكله انها مفكرنا بعنها
متعرفش ان نفسي افرح بيها قبل مااموت متعرفش ان خلاص هموت وكلها فتره وهموت
ام اميره بعد الشر عليك بس كان لازم نقولها

ابو اميره اوعي انا روحت لرامي وقلتلو موفق بيك وتعالي اتجوز بنتي هني وطردوني وفضلو يضحكو وغلطو في شرف بنتي فرحت لما استاذ محمد سالني ع عروسه راجل اعمال وعنده مصانع وقال هيجووها بعد شهر وهيريحها هو انا غلطت ياسوسن ان كان نفسي اجوز بنتي قبل مااموت غلطت ان خوفت اسبكم واسبها تبقي طمع للي يسوي وميسواش محمد هيعملها حلو وهيعيشها في عز وهيرعي انها صغيره وده هيزودها معزه عنده

ام اميره انت مغلطش ولا حاجه ومتحملش ع نفسك عشان قلبك واهي خلاص اتجوزت

ابو اميره بس انا خايف اهل محمد دول بيبصو للبت بشر ومديقين منها وكمان

محمد شكلو غصبهم يجو معه

اميره دخلت شقتها ادخلي ياعروسه

اميره دخلت بخجل

محمد تعرفي ان اخواتي كانو رفضين ان اتجوزك

اميره بصوت واطي ليه

محمد بصي احنا لينا ميراث كبير
ومحمود اخويا مقسمش الميراث بس هنقسم هما فاكرين ان اي واحده بخدها طمعانه فيا وده تفكيرهم كلهم لحد ما محمود منع منال وهبه يتجوزه عشان نفس التفكير الكل طمعان فينا

اميره ودي عيشه وانت خلفتهم ليه واتجوزتني

محمد عشان عجبتني وارتحتلك وكمان انتي هتطمعي فيا ع ايه ده انا اكبر منك مرتين

اميرة ابتديت ترتاح لمحمد ولكلامه وصراحته

انت ليه طلقت مرتين

محمد عشان الاولي بنت خالي وكانت نفس تفكير اخواتي اهم شئ الفلوس وانا اخر تفكيرها
والتانيه احب احتفظ بالموضوع لنفسي
اميره زي متحب

محمد قرب من اميره

اميره حسيت بخوف بعدت هو قرب هي بعدت قرب منها وشويه والموضوع بقي غصب عنها اميره حست ان هي ملهاش لازمه
تاني يوم
محمد صباحيه مباركه ياعروسه

اميرة في نفسها اي عروسه بتتكلم عنها انا محستش معك ان عروسه انا حسيت بعصفوره بتدبح

اميرة باابتسامه مصتنعه الله يبارك فيك
جوه قلبها وجع ونارررر فرق السن حاجز

بينهم اميره حاسه انها مع حد اد ابوها محمد كان باين عليه سنه جداااا وباين انه اكبر كمان شعره كله ابيض ومن قدام شعره خفيف او منعدم (ازلح )اه يابابا كده تعمل فيا كده اه والف اه

عدي كام شهر أميره بتحاول تعيش مع محمد،، وخلاص بس نظرات الناس كانت صعبة وكلامهم الي بيقولوا.. دي متجوزه عشان فلوسه ده أد أبوها واصعب من كده بكتير. أميره كل متبص لأي عروسين تحس جوها إنها فعلا اتحكم عليها بالاعدام بس فضلت السكوت وخصوصا لما عرفت بمرض ولداها النادر وعرفت بإهانه رامي لولدها وإنه كان بيتسلي بيها ولما جيه الجد بعد عنها،، سكتت واستحملت كل مكان محمد بيقرب منها كانت تحس انها بتدبح بس كانت مطره تكست محمد بيصرف ع علاج ولداها عديت سنه اميره اكتشفت انها حامل وفي نصف حملها كمان حزنت جداا بس لما عرفت انها بنوته فرحت ان هيبقي ليها اخت وصديقه،، محمد فرح إنه هيخلف وبعد العمر ده كله هيبقي أب.

محمد خد ورثه ودخل في تجاره بس بعد فتره خسر كل حاجه كان هيتجنن وبقي عصبي جدااااا

اميره فضلت مستحمله وساكته ومع الوقت اتعودت ع محمد وطبعه وبقي بينهم حب عشره وبنت جميله اسمها مكه

محمد دخل تجاره تانيه وفضل يحاول ويحاول ووعد اميره ان هيقف ع رجله تاني وبعد عن اخواته عشان جاتله اخبار ان الي وقف وخسره كل فلوسه اخوه محمود

اميره كانت بتحاول تهدي وهو مش بيهدي
استمريت الحياه ومهما محمد قابل صعوبات كان بيحاول يوفر كل شئ لبنته ومراته مر 5سنين والوضع زي مهو بس تجاره محمد زادات. وراس ماله زاد وحالته المدايه بقيت كويسه وعلاقته بقيت بااميرة بقيت كويسه واميره اتعودت ع اسلوبه وكلامه واتقلمت ع وجوده وحبيت معه الامان والاستقرار وحبه لبنته ومهما كانت تحاول تقنعه يصالح اخواته كان بيرفض.

محمد… صباح الخير

اميره… صباح النور هحضرلك فطار

محمد… لا عايزك

أميره… خيررر

محمد خالي بالك من مكه ومن نفسك انا عمري محبيت حد ادك انا عارف ان اتجوزتك غصب وان اكبر منك ومكنش بينا توافق بس حبيتك اول مشفتك

اميره أنت بتقول أي… مالك في ايه

محمد قلبي مقبوض

أميره حسيت بخضه في قلبها متقلقنيش

محمد هههههه مفيش انا رايح الشغل

أميره.. اقعد النهاردة

محمد خايفه عليا متخفيش انا بهزر وحتي لو حصلي حاجه انا مأمن مستقبل حلو ليكي ولمكة

أميره بزعيق وقلق… محمد بعد الشر في أي حرام عليك انا اعصابي مشدوده فراق بابا تعب قلبي

محمد سلامة قلبك وحضناها سلام

محمد مشي اميره كان جواها قلق وقلبها اتقبض اول مره محمد يحضنها وهو خارج

اميره بتزاكر لمكه لقيت الفون بيرن

أميره… الوووووووو

المتصل حضرتك مدام استاذ محمد عبد المجيد

أميره حسيت بإنقباض ايوة خير

المتصل زوج حضرتك توفي واخدنا المستشفي سبب الوفاه سكته قلبيه

اميره صرخت صرخه طويله انهارات معقول كده خلاص انتهي من حياتها بعد مااتعودت ع دخوله وخرجه واسلوبه طب البنت البريئه دي مصرها ايه
باك
فقت مش شرودها ع صوت خبط الباب

ياتري هيحصل ايه اكمل ولا لاء
انتظرو ظهور ابطال تاني لروايه وتشويق ودراما ورمانسية

تقييم المستخدمون: 4.65 ( 3 أصوات)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14الصفحة التالية
الوسوم

رأيك يهمنا

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock